efs_logo.gif

Hem Kör Om oss Program Kontakt Länkar Pastorsexpedition

Altartavla_Rosenlund.jpg

Målsättning

EFS vill väcka tro på Gud, uppmuntra och stödja personlig kristen tro, inspirera till bibelläsning och andligt samtal samt erbjuda gemenskap i en förening där varje enskild medlem är lika viktig.

Vi tror att Gud har sänt oss Jesus Kristus, sin egen son, för att vi ska få en förnyad kontakt med Gud. Jesus offrade sitt liv för att gemenskapen mellan Gud och oss skulle upprättas. Vi vill leva ett liv i gemenskap med andra och med Gud.

Verksamhet

Arbetet i EFS är präglat av luthersk teologi, det vill säga att Luther betonade att det Jesus Kristus gjort var det viktigaste i Bibeln. Vi vill också uppmuntra till personligt engagemang i mission och evangelisation. I det lokala arbetet råder stor organisatorisk frihet och variationsrikedom.

Evangeliska Fosterlandsstiftelsen, EFS, är en gammal rörelse inom Svenska kyrkan. EFS grundades i Stockholm 1856 och ett av de mer kända namnen då var Carl Olof Rosenius. Han var en på sin tid välkänd predikant i huvudstaden, som bland annat Strindberg lyssnade till. Redan från början valde EFS att arbeta inom Svenska kyrkan. På vissa ställen har rörelsen kommit att uppfattas som en frikyrka men som helhet har den alltid tillhört Svenska kyrkan.

EFS är en inomkyrklig, demokratisk rörelse med utgångspunkt i föreningsform. Våra medlemmar och missionsföreningar utgör basen för all vår verksamhet med utgångspunkt i visionen om ett samhälle förvandlat av Jesus. Inom rörelsen finns en bredd av verksamhet, till exempel gudstjänster, bibelstudiegrupper, körer, barn- och ungdomsverksamhet och syföreningar. Vissa föreningar fungerar som gudstjänstfirande församlingar: Ordet förkunnas, dop och nattvard firas.

Missionsföreningens 3 uppgifter enligt stadgarna:

• att leva mission
  • att växa i lärjungaskap
  • att forma kristna gemenskaper

Verksamheten kan se olika ut beroende på behoven och omgivningen men allt vi gör tillsammans riktar sig mot att uppfylla dessa tre uppgifter.

EFS finns som föreningsorganisation enbart i Sverige. Dessutom stödjer vi internationellt arbete i Eritrea, Etiopien, Indien, Malawi, Sudan och Tanzania samt radioarbete i Somalia och Egypten/arabländerna och tevesändningar i Mellanöstern och Nordafrika. I länderna arbetar vi tillsammans med lokala kyrkor och organisationer.

.